
tiistai 2. maaliskuuta 2010
tiistai 23. helmikuuta 2010
mab2 ratkaisut 3/2009-10
torstai 21. tammikuuta 2010
Uusi tapoja kurssin arviointiin
Koulussamme vietettiin 1. teemakahvit. Teemakahveilla esiteltiin erilaisia ryhmätapoja suorittaa kurssi. Parasta oli, että esittelijä ei ollut mikään puhdas pedagogi, vaan oikeasti käyttävä opettaja. Tässä muutama tapa jotka jäivät mieleeni:
1) Paritentti.
Kaksi (tai kolme) oppilasta tekee yhdessä kokeen. Kummankin kynänjälki täytyy näkyä.
2) ryhmäkeskustelu(?)
Istutaan piirissä. Opettaja kertoo yhden aiheen, josta kiinnostuneet siirtyvät istumaan keskelle. He keskustelevat aiheesta. Aihe voi olla annettu ennalta. Aikansa keskusteltuaan ulkopiirissäolijat saavat esittää mielipitensä (korjaukset yms.).
Sitten seuraavaan aiheeseen. Kaikkien pitää osallistua.
3) Ryhmäkoe
Oppilaille annetaan tehtävät. 5 minuuttia itsenäistä tekemistä, jonka jälkeen 5 minuuttia vapaata "ryhmätyöskentelyä". Jonka jälkeen jatkuu normaalina kokeena.
Tunnin alustus
1) Reflektointi
Valitaan 5 opiskelijaa luokan keskelle keskustelemaan edellisen tunnin aiheesta ennen uuden aiheen aloitusta. Voisi antaa sanalistan avuksi. Opiskelijoiden välistä vertaisoppimista.
Kaikkia tapoja on käytetty Kajaanin AMK:ssa. Itseäni mietityttää esiintymispelkoisten suhtautuminen yleiseen puhumiseen osallistumiseen. Aion käyttää näitä tapoja Fysiikan pakollisella tai muilla soveltavilla kursseilla.
1) Paritentti.
Kaksi (tai kolme) oppilasta tekee yhdessä kokeen. Kummankin kynänjälki täytyy näkyä.
2) ryhmäkeskustelu(?)
Istutaan piirissä. Opettaja kertoo yhden aiheen, josta kiinnostuneet siirtyvät istumaan keskelle. He keskustelevat aiheesta. Aihe voi olla annettu ennalta. Aikansa keskusteltuaan ulkopiirissäolijat saavat esittää mielipitensä (korjaukset yms.).
Sitten seuraavaan aiheeseen. Kaikkien pitää osallistua.
3) Ryhmäkoe
Oppilaille annetaan tehtävät. 5 minuuttia itsenäistä tekemistä, jonka jälkeen 5 minuuttia vapaata "ryhmätyöskentelyä". Jonka jälkeen jatkuu normaalina kokeena.
Tunnin alustus
1) Reflektointi
Valitaan 5 opiskelijaa luokan keskelle keskustelemaan edellisen tunnin aiheesta ennen uuden aiheen aloitusta. Voisi antaa sanalistan avuksi. Opiskelijoiden välistä vertaisoppimista.
Kaikkia tapoja on käytetty Kajaanin AMK:ssa. Itseäni mietityttää esiintymispelkoisten suhtautuminen yleiseen puhumiseen osallistumiseen. Aion käyttää näitä tapoja Fysiikan pakollisella tai muilla soveltavilla kursseilla.
tiistai 24. marraskuuta 2009
Fy1 moodlen avustuksella, oppilaspalaute
Muutamia keskiarvoja (1= eri mieltä, 5=samaa mieltä)
- Kurssin aiheet olivat mielenkiintoiset 3,9
- Kotitehtävät vastasivat opetusta 3,8
- Moodlea oli helppo käyttää 3,5
- Pääsin helposti koneelle tekemään tehtäviä 3,5
- Haluan lisää samanlaisia kurssitoteutuksia 3,0
- Opin ekstratehtävistä 3,3
- Opetus selkeää 3,8
- Kurssi eteni johdonmukaisesti 4,1
- DVD, av-välineet hyvät 4,3
- Olin Ahkera 3,3
- Tavoitteiden saavuttaminen 3,8
- Tämä kurssi vei enemmän aikaa kuin
perinteinen kurssitoteutus 3,6
Oppilaiden oppilaskohtaiset keskiarvot olivat välillä (2,6 - 4,6) Kokonaiskeskiarvo oli 3,64
Moodlen tehtävien keskiarvo oli huima 73%. Tulokset vaihtelivat välillä 93% -42%. Kaikki siis tekivät hyvää työtä netissä.
sunnuntai 15. marraskuuta 2009
Uusi Kurssijärjestely
Lukuvuoden 2. jaksossa olen opettanut Fysiikka 1, Fysiikka luonnontieteenä kurssia. Toteutustapa on eronnut edellisistä perinteisistä kurseista.
Oppitunnilla on käyty aika luentomaisesti, demoja unohtamatta, teoriaa. Kotitehtävät on sensijaan tehty moodleen. Olen käyttänyt tehtäviin lähinnä työkaluja jotka antavat välittömän palautteen opiskelijalle. Tämä on lähes poistanut kotitehtävien tarkastuksen oppituntien alussa. Aikaa jää siis teoriaan (pelottavaa vai mitä).
Lisäksi moodleen on reportoitu erilaisa KotiKokeita. KotiKokeet ovat yksinkertaisia kotona tehtäviä kokeita joilla tutustutaan kokeelliseen tutkimukseen.
Eikä tässä vielä kaikki. Moodlen avulla olen pystynyt antamaan ekstratehtäviä, joissa opiskelija tutustuu internetissä olevien resurssien avulla tarkemmin häntä kiinnostaviin aiheisiin. Esimerkkinä on mm. Liikuntafysiikka, Tähtitiede(URSA, tähtiakatemia) ja Säteilyturvakeskus(STUK). Ainakin itse koen että näin ei tarvita tietokoneluokkaa ja oppilaat pääsevät oikeasti itse etsimään tietoa netistä. Kysymyksiä laatiessa pitää tietenkin ottaa huomiaan että copy-paste ei riitä.
Koetta en ole vielä pitänyt. Se kertoo lopulta miten oppilaille tämä on sopinut. Lisään tänne blogiin opiskelijapalautteet kurssista, kun ne teen kurssin lopulla.
Työtähän tämä on lisännyt, mutta samalla olen hyvin selvillä kuka tekee mitäkin. Ai niin - olen luvannut pisteitä kurssin arviointiin, motivoinniksi. Toivottavasti tämä toimii ja pääsen kokeilemaan samaa toimintatapaa myös syventävissä kursseissa.
Vieressä on kuva kurssin ulkoasusta. Klikkaa suuremmaksi.
Tulen lisäämään kurssin Isoverstaan kurssitarjontaan jakson jälkeen.
Antakaa palautetta, onko muilla samanlaisia tempauksia ja mitä niistä kannattaa oppia?
Oppitunnilla on käyty aika luentomaisesti, demoja unohtamatta, teoriaa. Kotitehtävät on sensijaan tehty moodleen. Olen käyttänyt tehtäviin lähinnä työkaluja jotka antavat välittömän palautteen opiskelijalle. Tämä on lähes poistanut kotitehtävien tarkastuksen oppituntien alussa. Aikaa jää siis teoriaan (pelottavaa vai mitä).
Lisäksi moodleen on reportoitu erilaisa KotiKokeita. KotiKokeet ovat yksinkertaisia kotona tehtäviä kokeita joilla tutustutaan kokeelliseen tutkimukseen.
Eikä tässä vielä kaikki. Moodlen avulla olen pystynyt antamaan ekstratehtäviä, joissa opiskelija tutustuu internetissä olevien resurssien avulla tarkemmin häntä kiinnostaviin aiheisiin. Esimerkkinä on mm. Liikuntafysiikka, Tähtitiede(URSA, tähtiakatemia) ja Säteilyturvakeskus(STUK). Ainakin itse koen että näin ei tarvita tietokoneluokkaa ja oppilaat pääsevät oikeasti itse etsimään tietoa netistä. Kysymyksiä laatiessa pitää tietenkin ottaa huomiaan että copy-paste ei riitä.
Koetta en ole vielä pitänyt. Se kertoo lopulta miten oppilaille tämä on sopinut. Lisään tänne blogiin opiskelijapalautteet kurssista, kun ne teen kurssin lopulla.
Työtähän tämä on lisännyt, mutta samalla olen hyvin selvillä kuka tekee mitäkin. Ai niin - olen luvannut pisteitä kurssin arviointiin, motivoinniksi. Toivottavasti tämä toimii ja pääsen kokeilemaan samaa toimintatapaa myös syventävissä kursseissa.
Vieressä on kuva kurssin ulkoasusta. Klikkaa suuremmaksi.

Tulen lisäämään kurssin Isoverstaan kurssitarjontaan jakson jälkeen.
Antakaa palautetta, onko muilla samanlaisia tempauksia ja mitä niistä kannattaa oppia?
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)