Lukuvuoden 2. jaksossa olen opettanut Fysiikka 1, Fysiikka luonnontieteenä kurssia. Toteutustapa on eronnut edellisistä perinteisistä kurseista.
Oppitunnilla on käyty aika luentomaisesti, demoja unohtamatta, teoriaa. Kotitehtävät on sensijaan tehty moodleen. Olen käyttänyt tehtäviin lähinnä työkaluja jotka antavat välittömän palautteen opiskelijalle. Tämä on lähes poistanut kotitehtävien tarkastuksen oppituntien alussa. Aikaa jää siis teoriaan (pelottavaa vai mitä).
Lisäksi moodleen on reportoitu erilaisa KotiKokeita. KotiKokeet ovat yksinkertaisia kotona tehtäviä kokeita joilla tutustutaan kokeelliseen tutkimukseen.
Eikä tässä vielä kaikki. Moodlen avulla olen pystynyt antamaan ekstratehtäviä, joissa opiskelija tutustuu internetissä olevien resurssien avulla tarkemmin häntä kiinnostaviin aiheisiin. Esimerkkinä on mm. Liikuntafysiikka, Tähtitiede(URSA, tähtiakatemia) ja Säteilyturvakeskus(STUK). Ainakin itse koen että näin ei tarvita tietokoneluokkaa ja oppilaat pääsevät oikeasti itse etsimään tietoa netistä. Kysymyksiä laatiessa pitää tietenkin ottaa huomiaan että copy-paste ei riitä.
Koetta en ole vielä pitänyt. Se kertoo lopulta miten oppilaille tämä on sopinut. Lisään tänne blogiin opiskelijapalautteet kurssista, kun ne teen kurssin lopulla.
Työtähän tämä on lisännyt, mutta samalla olen hyvin selvillä kuka tekee mitäkin. Ai niin - olen luvannut pisteitä kurssin arviointiin, motivoinniksi. Toivottavasti tämä toimii ja pääsen kokeilemaan samaa toimintatapaa myös syventävissä kursseissa.
Vieressä on kuva kurssin ulkoasusta. Klikkaa suuremmaksi.
Tulen lisäämään kurssin Isoverstaan kurssitarjontaan jakson jälkeen.
Antakaa palautetta, onko muilla samanlaisia tempauksia ja mitä niistä kannattaa oppia?
sunnuntai 15. marraskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti